5 – 18 mei 2026

Cruise Japan en Zuid-Korea

Met niet minder dan tien aanleghavens bieden wij u een complete verkenning van het ‘Land van de Rijzende Zon’ (Nihon). EW nodigt u uit om dit verbazingwekkende land te ontdekken en de natuurlijke pracht die de kusten omringt te bewonderen.

Met niet minder dan tien aanleghavens bieden wij u een complete verkenning van het ‘Land van de Rijzende Zon’ (Nihon). Wij nodigen u uit om dit verbazingwekkende land te ontdekken en de natuurlijke pracht die de kusten omringt te bewonderen. Een verrassend evenwicht van oude gebouwen, sereen mooie tuinen, weelderige tempels en heiligdommen, gecombineerd met prachtige berglandschappen en flamboyante moderniteit. Tijdens de Koreaanse tussenstop in Ulsan kunt u Gyeongju ontdekken, het pareltje van het oude Silla-rijk. Uw reis eindigt in Tokio, het voormalige Edo, de hoofdstad die trendy wijken, levendige tradities, geavanceerde technologie en een heerlijke keuken harmonieus combineert.

Dag 1: Amsterdam – Osaka
Vertrek met een lijnvlucht met tussenstop.

Dag 2: Osaka (Japan)
In de namiddag komen we aan in Osaka, de op twee na grootste stad van Japan. Transfer naar een viersterrenhotel 4*. Check-in en diner in het hotel, gevolgd door een wandeling door de wijk Dotonbori. Deze kleurrijke en duizelingwekkende wijk langs het gelijknamige kanaal staat vooral bekend om zijn buitengewone levendigheid en zijn doolhof van uithangborden en gigantische neonlichten. Overnachting in het hotel.

Himeji-jo kasteel

Dag 3: Osaka – Himeji – Kobe – Osaka
Vertrek naar Himeji, beroemd om zijn Himeji-jo kasteel. Bezoek aan het kasteel, de nationale schat van Japan en werelderfgoed. Himeji-jo is een van de laatste twaalf Japanse kastelen waarvan de donjon nog authentiek is. Hoewel het elegant en harmonieus lijkt, is Himeji-jo een echte vesting, beschermd door zware stenen muren en een labyrint van poorten en machicoulissen. We gaan verder naar het Kôko-en park, aangelegd in 1992 en bestaande uit negen thematuinen. Terugkeer naar Osaka via Kobe voor de lunch en een voorproefje van het beroemde Kobe rundvlees, bekend om zijn onvergelijkbare, streng geselecteerde vlees. Transfer naar de haven van Osaka en inscheping op de Island Sky. Diner en overnachting aan boord.

Dag 4: Takamatsu
Aankomst in Takamatsu, de hoofdstad van de Kagawa prefectuur aan de Seto binnenzee. Bezoek aan het historische Ritsurinkoen park, dat bekend staat als een van de mooiste tuinen van Japan. Het park ligt tegen Mount Shiun aan en heeft uitzonderlijke landschappen met waterpartijen, talrijke beboste heuvels, bruggen en paviljoens. Het is de perfecte belichaming van Japans tuinontwerp. Lunch aan boord. In de namiddag bezoek aan het Shikoku Mura dorpsmuseum. Dit architectuurpark beschikt over traditionele huizen en gebouwen uit het Edo- tot Taishô-tijdperk, waarvan er vier zijn aangewezen als belangrijk cultureel erfgoed. Diner en overnachting aan boord.

Dag 5: Uno Ko – eiland Shodoshima
We nemen ’s ochtends de veerboot naar het eiland Shodoshima in de Harima Zee, dat zelf deel uitmaakt van de Seto Inland Zee. Shodoshima is populair om zijn klimaat en prachtig landschap en heeft als bijnaam ‘Japan’s olijfeiland’. Het staat ook bekend om zijn traditionele productie van sojasaus, die langzaam en natuurlijk in houten vaten rijpt. Kennismaking met de Kankakei kloof, diep ingesneden door erosie en vulkanische activiteit. We nemen de kabelbaan door de kloof, die ook een indrukwekkend uitzicht op de binnenzee biedt, en bewonderen het adembenemende landschap van rotsen en kliffen. We gaan verder over het eiland en zijn natuurlijk landschap van rijstterrassen die in de heuvels genesteld liggen, bijzonder weelderig in de lente. Lunch in een restaurant tijdens de excursie. Terug aan boord en vaart naar Hiroshima. Diner en overnachting aan boord.

Dag 6: Hiroshima – Miyajima
Aankomst in Hiroshima in de ochtend en bezoek aan het Vredesmonument. Het park bestaat uit herdenkingsmonumenten, waaronder de cenotaaf met de namen van alle bekende slachtoffers van de A-bom, en de permanent brandende Vredesvlam. Buiten het park staat de A-bom koepel, een van de weinige originele gebouwen die de explosie overleefd hebben. Het symboliseert het martelaarschap van de stad, maar ook haar wedergeboorte. Bezoek aan het museum, met een schat aan foto’s, video’s en persoonlijke bezittingen van de slachtoffers. We gaan terug aan boord voor de lunch en varen verder naar Miyajima. Dit heilige eiland voor de kust van Hiroshima is een van de wonderen van Japan. Ontdekking van het Itsukushima-jinja Shinto heiligdom, gesticht in de 6de eeuw en gewijd aan drie godinnen van de zee. De scharlakenrode poort die bekend staat als de Torii, de gigantische kamferhouten deuren en het natuurlijke landschap, vormen een decor van absolute perfectie rond deze prachtige drijvende tempel. Diner en overnachting aan boord.

Dag 7: Hagi
Tussenstop in Hagi, een van de mooiste, historische en authentieke steden van Japan. Bezoek aan de vestingstad, die op de Unesco werelderfgoedlijst staat en een perfect bewaard voorbeeld is van een Japanse feodale stad. We bezoeken vervolgens de vijf verdiepingen tellende pagode van de Ruriko-ji tempel. Deze is nu een nationale schat en werd in de 14de eeuw gebouwd van cipressenhout (wordt momenteel gerenoveerd en zal in maart 2026 heropend worden). Terug aan boord voor de lunch. In de namiddag varen we naar Zuid-Korea.

Dag 8: Ulsan – Gyeongju (Zuid-Korea)
Tussenstop in Ulsan, de havenstad van Zuid-Korea, en vertrek voor een bezoek aan de historische stad Gyeongju. De hoofdstad van het oude koninkrijk Silla (57 voor Chr. tot 935), met een archeologisch, cultureel en historisch verleden, heeft de stad de werelderfgoedstatus opgeleverd. Het historische gebied van Gyeongju wordt vaak beschreven als het mooiste openluchtmuseum ter wereld en heeft veel prestigieuze overblijfselen behouden. Bezoek aan het Graf van het Hemelse Paard (Cheonmachong), een grafheuvel uit de 5de of 6de eeuw die getuigt van de begrafeniskunst van de Silla-cultuur. Vervolgens bezoeken we het nationale museum, dat een uitzonderlijke collectie van fijn bewerkte gouden sieraden, rituele voorwerpen, metalen wapens en nationale schatten herbergt. Lunch in een restaurant. Daarna bezoeken we de Bulguksa tempel, een compleet architectonisch complex met zeven nationale schatten. Deze belangrijke site is een meesterwerk van de gouden eeuw van de boeddhistische kunst in het Silla koninkrijk. De Dabotap en Seokgatap pagodes, die op de werelderfgoedlijst staan, verbeelden de co-existentie van de vrouwelijke (yin) en mannelijke (yang) elementen. Terugkeer naar Ulsan en wandeling door de Taehwagang Nationale Tuin, beroemd om zijn bamboebos. Diner en overnachting aan boord.

Ulsan

Dag 9: Sakaiminato – Matsue (Japan)
Na een ochtend varen en lunch aan boord, leggen we aan in de havenstad Sakaiminato. Vertrek naar Matsue, in het hart van een regio rijk aan archeologie en geschiedenis. Bezoek aan het Matsue kasteel (Matsue-jo) dat werd gebouwd in 1611 en samen met Himeji-jo een van de best bewaarde middeleeuwse kastelen in Japan is. Het heeft de bijnaam ‘Plover Castle’ vanwege de luchtige vorm van de gevels en huisvest een mooie collectie harnassen. Verder naar het Adachi Art Museum, een paar kilometer buiten de stad. Werken uit de collectie 19de- en 20ste-eeuwse Japanse schilderijen worden afwisselend tentoongesteld, afhankelijk van hun harmonie met het huidige seizoen. Diner en overnachting aan boord.

Dag 10: Maizuru – Kyoto
Aankomst in Maizuru in de ochtend en vertrek naar Kyoto, letterlijk ‘hoofdstad’. Met zijn nationale schatten, 1600 tempels, 400 heiligdommen en talrijke tuinen, waarvan er 200 op de monumentenlijst staan, is Kyoto de culturele en spirituele hoofdstad van Japan. Bezoek aan het Gouden Paviljoen, samen met de berg Fuji de beroemdste bezienswaardigheid van Japan.

Het is volledig en regelmatig bedekt met bladgoud en zijn silhouet wordt sierlijk weerspiegeld in een poel met water. Ontdekking van de zen-tuin bij de Ryôan-ji tempel, die bekend staat als de meest perfecte zen-tuin ooit gecreëerd. We zetten ons bezoek verder naar het Zilveren Paviljoen, een gelakt houten paviljoen omringd door een sublieme tuin, oorspronkelijk ontworpen om bedekt te worden met zilveren panelen en te concurreren met het Gouden Paviljoen. Lunch in een restaurant. Wandeling langs het ‘pad van de filosofie’ naar de Nanzen-ji tempel, een belangrijke tempel van de Rinzai tak van het Japanse zenboeddhisme. Terugkeer aan boord in Maizuru. Diner en overnachting aan boord.

Dag 11: Kanazawa
We meren aan in Kanazawa. Begrensd door de Japanse Alpen, Hakusan National Park en de Zee van Japan, is Kanazawa, letterlijk het ‘Gouden Moeras’, een van de meest aangename steden in Japan. Ontdekking van de Kenrokuen tuin, die moderne en klassieke elementen combineert en bekend staat als een van de drie mooiste tuinen van Japan. De tuin werd tussen 1620 en 1840 ontwikkeld door de familie Maeda en werd in 1874 geopend voor het publiek. Het is ook de thuisbasis van de oudste fontein van Japan. Lunch aan boord. In de namiddag bezoeken we het historische dorp Shirakawa-gô, dat op de Unesco werelderfgoedlijst prijkt. Dit afgelegen dorp, waar moerbeien en zijderupsen worden geteeld, is beroemd om zijn huizen met rieten daken en dubbele hellingen, uniek in Japan. Diner en overnachting aan boord.

Dag 12: Kanazawa – Tokio
Ontscheping in de ochtend en transfer per Shinkansen, de Japanse hogesnelheidstrein, naar Tokio. Lunch in een restaurant, gevolgd door een bezoek aan het Meiji-jingû heiligdom, een van de beroemdste Shintovereringsplaatsen van Japan. Het werd gebouwd in 1920, na de dood van keizer Meiji, om hem op te nemen in het Japanse pantheon van godheden. We gaan verder naar Harujuku, een voormalige wijk met kleine winkeltjes die is uitgegroeid tot de meest modieuze wijk van de stad. Diner in een restaurant en overnachting in een viersterrenhotel 4*.

Dag 13: Tokio
Verkenning ’s ochtends van de oude wijk Asakusa. Met zijn lage huizen, kraampjes en traditionele restaurants is Asakusa ongetwijfeld de gezelligste wijk van Tokio. Het is de thuisbasis van de oudste tempel van de stad, Senso-ji. Bezoek aan deze zeer populaire boeddhistische tempel. Lunch in een restaurant. Transfer naar de luchthaven. Lijnvlucht(en) met tussenstop.

Dag 14: Tokio – Amsterdam
Aankomst overdag in Amsterdam.

Optionele pre-extensie
KYOTO (5 dagen/3 nachten) VAN 2 TOT 6 MEI 2026 – Vertrek gegarandeerd vanaf 15 deelnemers

Optionele post-extensie
TOKIO (4 dagen/2 nachten) VAN 17 TOT 20 MEI 2026 – Vertrek gegarandeerd vanaf 15 deelnemers

Luk Van Haute (1963) studeerde in Gent en Tokio en doceerde sindsdien Japanse taal en cultuur aan de universiteiten van Leiden, Leuven en Gent. Hij behaalde zijn doctoraat met een onderzoek naar Nobelprijswinnaar Kenzaburo Oe. Van Haute vertaalde al ruim veertig boeken uit het Japans en voor de door hem samengestelde bundel Liefdesdood in Kamara en andere Japanse verhalen ontving hij de Filter Vertaalprijs. Hij schrijft al ruim dertig jaar over Japan voor diverse kranten en tijdschriften en is auteur van de non-fictie boeken Revival van de Japanse film, Japan: schetsen uit het leven en Trein naar Kamakura: Japan, een literaire reis.

M/S Island Sky 4*

De MS Island Sky is perfect ontworpen om de kusten van Japan en Zuid-Korea te verkennen. Het schip biedt plaats aan 118 passagiers en 75 bemanningsleden. Dankzij haar compacte formaat kan ze aanmeren in exclusieve havens.

De gemeenschappelijke ruimtes
De M/S Island Sky combineert verfijnd comfort met een warme, uitnodigende sfeer. Op dek 2 vindt u een stijlvolle lounge en bar waar passagiers in alle rust kunnen ontspannen. Het restaurant op dek 1 serveert smakelijke internationale gerechten in één enkele zitting. Op het terras van dek 4 en het observatiedek op dek 5 geniet u in alle sereniteit van het landschap.

De kajuiten
De 59 buitenkajuiten, verspreid over verschillende dekken, variëren in grootte van 21 tot 32 m2. Elke kajuit is uitgerust met twee bedden die samen geschoven kunnen worden, badkamer met douche, haardroger, tv, kledingkast en minikoelkast. De kajuiten op dekken 3, 4 en 5 beschikken bovendien over een balkon.

Technische specificaties
Lengte: 90,6 m • Breedte: 15,3 m • Diepgang: 4,25 m • Kajuiten: 59 suites • Capaciteit: 118 passagiers • Bemanning: 75 leden • Elektriciteit: 110 V • Munteenheid aan boord: Britse pond, euro, dollars en bankkaarten

Inbegrepen in deze prijs:

  • De lijnvluchten Amsterdam/Osaka en Tokio/Amsterdam in Economy Class met of zonder tussenstop (Emirates, Qatar Airways)
  • De luchthaventaksen (€ 520 op heden) en haventaksen (€ 360 op heden), variabel en onderhevig aan wijzigingen
  • Alle transfers zoals vermeld in het programma per autocar of per trein
  • Het verblijf in een tweepersoonskamer in een viersterrenhotel 4* (lokale norm) in Osaka (1 nacht)
  • Het verblijf aan boord van de M/S Island Sky in de gekozen categorie (9 nachten)
  • Het verblijf in een tweepersoonskamer in een viersterrenhotel 4* (lokale norm) in Tokio (1 nacht)
  • Volpension vanaf de lunch op dag 2 tot en met de lunch op dag 13
  • Dranken tijdens de maaltijden aan boord van de M/S Island Sky: water, thee, koffie en wijn
  • Drankjes bij de maaltijden aan wal: mineraalwater (50 cl/persoon), thee of koffie
  • Alle bezoeken en entreegelden zoals vermeld in het programma met een lokale gids
  • Een reeks Nederlandstalige voordrachten aan boord door onze Knack voordrachtgever
  • Fooien voor het boordpersoneel van de M/S Island Sky
  • De diensten van een Rivages du Monde cruisedirecteur en Nederlandstalig team

Niet inbegrepen in deze prijs:

  • Andere dranken dan vermeld in het programma
  • Fooien voor gidsen en chauffeurs
  • Reisverzekeringen
  • Mogelijkheid om in Businessclass te vliegen: consulteer Rivages du Monde

Formaliteiten:

Formaliteiten voor de deelnemers met de Belgische en Nederlandse nationaliteit
• Geldig internationaal paspoort tot en met 6 maanden na uw terugkeer
• De deelnemers met de Nederlandse nationaliteit hebben een K-ETA nodig om Zuid-Korea binnen te reizen (kost op heden €8).

U kunt onderstaand formulier invullen om een optie te plaatsen. Na ontvangst van het formulier nemen wij contact met u op om de boeking definitief te maken.